Algemene verkoop-, leverings-, montage- en onderhoudsvoorwaarden NVKL

Uitgegeven door de Nederlandse Vereniging van ondernemingen op het gebied van Koudetechniek en Luchtbehandeling (NVKL), gedeponeerd bij de griffie van de Rechtbank Den Haag op 10 januari 2023 onder nummer 4/2023. © NVKL 2023 (www.nvkl.nl

Artikel 1 Algemeen 

  1. Als deze voorwaarden deel uitmaken van aanbiedingen en overeenkomsten  tot het verrichten van leveringen en/of diensten door een leverancier voor een  afnemer, zijn alle bepalingen van deze voorwaarden tussen deze partijen van  kracht, voor zover daarvan niet door een uitdrukkelijke schriftelijke afspraak  tussen partijen is afgeweken. Een verwijzing door de afnemer naar eigen  inkoop- of andere voorwaarden wordt door de leverancier uitdrukkelijk van de  hand gewezen. 
  2. In deze voorwaarden wordt verstaan onder: 

– product: de prestatie(s) die de leverancier voor de afnemer verricht, zoals  levering van zaken, montage van al dan niet door de leverancier geleverde  zaken, aanneming van werk, onderhoud, reparatie en diensten, zoals advies  en inspectie; 

– zaak: een stoffelijk object, inclusief eventuele daarin opgenomen software; – software: uitsluitend in de geleverde zaak opgenomen software; – leverancier: de onderneming op het gebied van de koudetechniek en lucht 

behandeling, die partij is bij enige overeenkomst, strekkende tot levering  van producten, te weten de levering van zaken en andere prestaties, zoals  montage, installatie, reparatie, inspectie of onderhoud, daaronder begre pen de onderneming die in zijn aanbieding naar deze voorwaarden verwijst; 

– afnemer: wederpartij of wederpartijen bij de hierboven bedoelde overeen komst, niet zijnde een consument; 

– schriftelijk: door middel van een door beide partijen ondertekend document  of door een brief, e-mailbericht, telefax en op elke andere door de partijen  overeengekomen wijze, anders dan mondeling; 

– meerwerk: elke prestatie die in overleg met de afnemer, al dan niet schrif telijk vastgelegd, door de leverancier in aanvulling op de overeenkomst  wordt verricht; 

– prijs: de volgens art. 4 geldende prijs voor het product. 

Artikel 2 Aanbieding 

  1. Elke aanbieding van de leverancier is vrijblijvend en kan tot uiterlijk  3 werkdagen na aanvaarding worden herroepen. 
  2. Elke aanbieding is gebaseerd op uitvoering van de overeenkomst door de  leverancier onder normale omstandigheden en tijdens normale werkuren. 

Artikel 3 Overeenkomst 

  1. Onverminderd art. 2 lid 1 komt de overeenkomst tot stand als de aanvaarding  in overeenstemming is met de aanbieding. Als de aanvaarding afwijkt van de  aanbieding komt de overeenkomst pas tot stand na uitdrukkelijke acceptatie  van deze afwijkingen door de leverancier. 
  2. Indien overeengekomen is in gedeelten te leveren en te berekenen, wordt  ieder gedeelte, voor zover niet het tegendeel uit enige bepaling voortvloeit,  als een afzonderlijke overeenkomst beschouwd, in het bijzonder wat betreft  de bepalingen omtrent levertijd, aansprakelijkheid en betaling. 
  3. In productdocumentatie, afbeeldingen, tekeningen, maat- en gewichtsopga ven e.d. vermelde gegevens zijn slechts bindend indien en voor zover deze  uitdrukkelijk zijn opgenomen in een aanbieding of opdrachtbevestiging van de  leverancier of in een door partijen ondertekend contract. 
  4. Mondelinge toezeggingen/afspraken binden de leverancier slechts voor zover  zij door een vertegenwoordigingsbevoegde medewerker van de leverancier  zijn gedaan/gemaakt of schriftelijk door een zodanige medewerker zijn beves tigd.  

Artikel 4 Prijs 

  1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen is de overeengekomen prijs exclu sief omzetbelasting en overige op de verkoop en levering vallende overheids lasten en gebaseerd op levering Af Fabriek volgens de Incoterms geldend op  de datum van aanbieding. Onder “Fabriek” wordt verstaan het bedrijfsterrein  

van de leverancier, zoals door hem aangeduid. Bij levering Af Fabriek is de  prijs exclusief verpakking berekend, tenzij anders is overeengekomen. 2. Als na de datum van totstandkoming van de overeenkomst één of meer van  de kostprijsfactoren een verhoging ondergaan – ook al geschiedt dit als gevolg  van voorzienbare omstandigheden – is de leverancier gerechtigd de prijs dien overeenkomstig te verhogen. 

  1. De leverancier kan meerwerk afzonderlijk in rekening brengen, zodra het  daarvoor in rekening te brengen bedrag hem bekend is. Voor de berekening  van meerwerk zijn lid 1 en lid 2 van overeenkomstige toepassing. 
  2. Kosten van laden, lossen en vervoer van door de afnemer ter beschikking  gestelde grondstoffen, halffabricaten, modellen, gereedschappen en andere  zaken zijn niet in de prijs begrepen.  
  3. Als is overeengekomen dat montage van het product door de leverancier  plaatsvindt, is de prijs berekend inclusief montage, uitgezonderd de in art. 7  lid 3 en lid 5 vermelde kosten.  

Artikel 5 Intellectuele eigendom/geheimhouding  1. Alle intellectuele eigendomsrechten op het product, het ontwerp daarvan en  de voor ontwerp, productie en gebruik van het product gemaakte tekeningen,  berekeningen, beschrijvingen, technische documenten, modellen, gereed schappen e.d. berusten bij de leverancier of, in voorkomend geval, bij een  derde partij die aan de leverancier een licentie voor het gebruik van deze  rechten heeft verstrekt. Dit geldt ook als een en ander specifiek voor de afne mer is ontwikkeld, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De afnemer  verkrijgt een niet-exclusief, in tijd onbeperkt, overdraagbaar recht om deze  

intellectuele eigendomsrechten te gebruiken, maar alleen voor het geleverde  product en met inachtneming van eventuele beperkingen in onderliggende,  door derden verstrekte licenties. De leverancier is niet verplicht om de afne mer de broncode of updates te verstrekken voor software.  

  1. Technische, commerciële en financiële informatie en informatie die als ver trouwelijk is gemarkeerd of die door haar aard als vertrouwelijk moet worden  aangemerkt, door de ene partij schriftelijk of mondeling bekend gemaakt aan  de andere partij, wordt door de andere partij vertrouwelijk behandeld. De  informatie wordt daarom niet zonder schriftelijke toestemming van de ene  partij door de andere partij gebruikt voor een ander doel dan waarvoor deze  is verstrekt. De informatie mag niet worden gereproduceerd of overgedragen,  medegedeeld of bekend gemaakt aan een derde partij. De informatie wordt,  voor zover niet meer nodig voor gebruik van het Product, op eerste verzoek  van de Leverancier door de Afnemer aan de Leverancier geretourneerd en,  voor zover van toepassing, uit digitale bestanden verwijderd. 

Artikel 6 Levertijd 

  1. Als partijen een bepaalde termijn voor de levering zijn overeengekomen gaat  deze termijn in zodra de overeenkomst is aangegaan en tevens door de afne mer is voldaan aan alle voorwaarden die vóór de aanvang van de uitvoering  door de leverancier van zijn verplichtingen door de afnemer moeten worden  vervuld, zoals verstrekking aan de leverancier van noodzakelijke documenten  en gegevens, verkrijging van vergunningen, uitvoering van noodzakelijke  formaliteiten en betaling van een bedrag dat bij vooruitbetaling verschuldigd  is. Als in plaats van een termijn een specifieke leverdatum, -week of -maand is  overeengekomen, wordt deze naar redelijkheid in tijd verschoven.  
  2. Het product geldt voor de levertijd als geleverd wanneer het, als acceptatie tests in het bedrijf van de leverancier zijn overeengekomen, voor deze tests  gereed is en in de overige gevallen wanneer de zaak voor verzending gereed  is en de afnemer daar schriftelijk van in kennis is gesteld en, bij andere pres taties dan levering van een zaak, als de prestatie is geleverd.  
  3. De levertijd is gebaseerd op de bij het sluiten van de overeenkomst geldende  werkomstandigheden en op tijdige levering van de voor de uitvoering van het  werk door de leverancier bestelde zaken en/of diensten. Als buiten schuld van  de leverancier vertraging ontstaat door wijziging van bedoelde werkomstan 

digheden of doordat voor de uitvoering van het werk tijdig bestelde zaken en/ of diensten niet tijdig worden geleverd, wordt de levertijd voor zover nodig  verlengd. 

  1. Als bij uitvoering van de overeenkomst vertraging optreedt door een handelen  of nalaten van de afnemer of door aan de afnemer toerekenbare omstandig heden, mag de leverancier de levertijd verlengen met een termijn die, alle  omstandigheden in aanmerking genomen, noodzakelijk is. Dit geldt ook als de  oorzaak van de vertraging pas optreedt na de overeengekomen levertijd.  
  2. Indien tussentijdse wijzigingen in de overeenkomst worden aangebracht of  de uitvoering daarvan wordt opgeschort door de afnemer, wordt de levertijd  met minimaal de duur van de door deze wijzigingen ontstane extra werkzaam heden of van de opschorting verlengd, onverminderd de eventuele andere  rechten en vorderingen van de leverancier. 
  3. Enkele overschrijding van de montagetermijn heeft niet tot gevolg dat de  leverancier van rechtswege in verzuim is. Hiertoe is steeds een nadere inge brekestelling vereist. 
  4. Overschrijding van de levertijd geeft de afnemer geen recht op gehele of  gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding. Als deze  overschrijding echter meer dan 16 weken bedraagt of volgens mededeling  van de leverancier meer dan 16 weken zal bedragen, kan de afnemer de over eenkomst door een schriftelijke mededeling aan de leverancier ontbinden. De  afnemer heeft dan, voor zover van toepassing, recht op terugbetaling van het  al betaalde gedeelte van de prijs en op vergoeding van de door hem geleden  schade, tot een maximum van 15 procent van de prijs. Als al gedeeltelijk  is geleverd, kan de overeenkomst na 16 weken slechts gedeeltelijk worden  ontbonden, namelijk voor het nog niet geleverde gedeelte, tenzij het al gele verde gedeelte voor de afnemer niet zelfstandig bruikbaar is. Bij gedeeltelijke  ontbinding heeft de afnemer, voor zover van toepassing, recht op terugbeta ling van het gedeelte van de prijs dat betrekking heeft op het niet geleverde  gedeelte en op schadevergoeding. Voor deze schadevergoeding wordt het  genoemde maximum van 15% in dat geval berekend over het gedeelte van de  prijs dat betrekking heeft op het niet geleverde gedeelte. Als overschrijding  van de levertijd het gevolg is van overmacht geldt art. 14. 
  5. Als de afnemer na ingebrekestelling in verzuim blijft met de afname van het  product is de leverancier gerechtigd de daaruit voortvloeiende kosten en  schade aan de afnemer in rekening te brengen, onverminderd de rechten van  de leverancier volgens art. 15. De afnemer is dan voorts verplicht tot betaling  van de prijs alsof levering volgens de overeengekomen levertijd heeft plaats gevonden. 

Artikel 7 Montage 

  1. Als is overeengekomen dat de leverancier de montage van een zaak verzorgt,  is de afnemer verantwoordelijk voor de juiste uitvoering en tijdige beschik baarheid van alle inrichtingen, voorzieningen en condities, die noodzakelijk  zijn voor de montage van de zaak en het goede functioneren van de zaak in  gemonteerde staat. 
  2. De afnemer zorgt er in ieder geval voor eigen rekening en risico voor dat:  a) het personeel van de leverancier de werkzaamheden kan beginnen volgens  het overeengekomen tijdschema en kan werken tijdens normale werktij 

Algemene verkoop-, leverings-, montage- en onderhoudsvoorwaarden  NVKL 

den. Voor zover de leverancier dit noodzakelijk acht, kunnen ook buiten de  normale werktijden werkzaamheden worden uitgevoerd, mits dit binnen  redelijke termijn schriftelijk aan de afnemer is gemeld; 

  1. b) hij de leverancier schriftelijk en tijdig vóór aanvang van de montage over  alle op de plaats van montage geldende veiligheidsvoorschriften infor meert; 
  2. c) montage in een gezonde en veilige omgeving kan worden uitgevoerd; d) vóór aanvang van de montage alle noodzakelijke veiligheidsmaatregelen  worden genomen en tijdens de montage worden gehandhaafd; 
  3. e) geschikte behuizing en/of alle krachtens overheidsregelingen, de overeen komst en het gebruik vereiste voorzieningen voor het personeel van de  leverancier aanwezig zijn; 
  4. f) het personeel van de leverancier gebruik kan maken van goede sanitaire  voorzieningen; 
  5. g) op de plaats van montage tijdig alle nodige hulppersonen, kranen, hef- en  hijswerktuigen, transport- en hulpmiddelen, machines, bedrijfsmateri alen (zoals brandstoffen, oliën, vetten, gas, water, elektriciteit, stoom,  perslucht, verwarming en verlichting) en de voor het bedrijf van de afnemer  normale meet- en testapparatuur beschikbaar zijn; 
  6. h) voldoende kantoorruimte op de plaats van montage voor de leverancier  beschikbaar is; 
  7. i) deugdelijke en adequaat beveiligde digitale infrastructuur en internetfacili teiten, voor zover nodig, beschikbaar zijn; 
  8. j) voldoende opslagruimte beschikbaar is ter bescherming tegen diefstal,  verlies en beschadiging van de voor montage bestemde gereedschappen en  uitrusting en van de persoonlijke eigendommen van het personeel van de  leverancier; 
  9. k) de toegangswegen naar de plaats van montage geschikt zijn voor het nood zakelijke transport van de te monteren zaak en de bedrijfsmiddelen van de  leverancier.  
  10. l) bij aanvang van en tijdens de montage de toegezonden producten op de  juiste plaats aanwezig zijn. 
  11. Schade en kosten, die voor de leverancier en/of de afnemer ontstaan doordat  niet of niet tijdig aan één van de in dit artikel genoemde verplichtingen is  voldaan, zijn voor rekening van de afnemer.  
  12. Als de leverancier, zonder de montage in opdracht te hebben, wel bij de mon tage hulp en bijstand – van welke aard ook – verleent, geschiedt dit voor risico  van de afnemer.  
  13. Door de leverancier gemaakte kosten wegens onwerkbaar weer zijn voor  rekening van de afnemer. 

Artikel 8 Inspectie en acceptatietests  

  1. De afnemer inspecteert het product uiterlijk 7 dagen na de levering als be doeld in art. 6 lid 2. Als montage is overeengekomen inspecteert de afnemer  uiterlijk 5 dagen na de montage de goede uitvoering daarvan. Als de toepas selijke termijn zonder schriftelijke en gespecificeerde melding van gegronde  klachten is verstreken wordt het product geacht te zijn geaccepteerd. 
  2. Als acceptatietests zijn overeengekomen stelt de afnemer na de levering als  bedoeld in art. 6 lid 2 de leverancier in de gelegenheid de nodige voorberei dingen te treffen en de wijzigingen aan te brengen die de leverancier nodig  acht. Aan de leverancier wordt gelegenheid gegeven tot het nemen van voor proeven. De afnemer zorgt voor tijdige terbeschikkingstelling van de hiervoor  nodige hulpwerktuigen, hulp- en bedrijfsmaterialen, water, energie, verwar ming en verlichting, alles voor zijn rekening en risico. De acceptatietests wor den onverwijld na het verzoek van de leverancier daartoe in aanwezigheid van  de afnemer gehouden. De kosten van acceptatietests zijn voor rekening van  de afnemer. De leverancier draagt echter de kosten van eigen personeel en  van zijn andere vertegenwoordigers. Als de acceptatietests zonder gegronde  klacht zijn uitgevoerd of als de afnemer niet aan zijn voornoemde verplichtin gen voldoet, wordt het product geacht te zijn geaccepteerd. 
  3. De afnemer stelt voor de acceptatietests en de in lid 2 bedoelde voorberei dingen en wijzigingen de benodigde faciliteiten, ondersteuning en materialen,  waaronder die als bedoeld in art. 7 lid 2 sub g), in voldoende mate, tijdig en  kosteloos op de door de leverancier genoemde plaats ter beschikking van de  leverancier. Als de afnemer hieraan niet voldoet, wordt het product geacht te  zijn geaccepteerd.  
  4. De leverancier maakt een verslag van de acceptatietests dat aan de afnemer  wordt toegezonden. Als de afnemer, na daartoe tijdig en schriftelijk door de  leverancier te zijn uitgenodigd, niet bij de tests was vertegenwoordigd, wordt  het testverslag door hem als correcte weergave beschouwd.  
  5. De afnemer zal, indien hierom door de leverancier wordt verzocht, een over nameprotocol ondertekenen ten bewijze dat de zaken compleet en bedrijfsge reed zijn opgeleverd, zulks onverminderd het bepaalde in artikel 12. 
  6. Als uit de acceptatietests blijkt dat het product niet in overeenstemming is  met de overeenkomst, neemt de leverancier de tekortkomingen zo spoedig  mogelijk weg. Als de afnemer dit schriftelijk verzoekt, worden aansluitend  nieuwe acceptatietests uitgevoerd met inachtneming van leden 2-4.  
  7. In geval van geringe tekortkomingen die het goede functioneren van het  product niet beïnvloeden, wordt het product ongeacht deze tekortkomingen  geacht te zijn geaccepteerd. De leverancier zal deze tekortkomingen zo spoe dig mogelijk wegnemen.  
  8. De afnemer is niet bevoegd het product of een onderdeel daarvan vóór accep tatie te gebruiken. Als de afnemer dit wel doet, zonder schriftelijke toestem ming van de leverancier, wordt het product geacht te zijn geaccepteerd.  
  9. Onverminderd art. 12 sluit de acceptatie volgens de voorgaande leden elke  vordering van de afnemer op grond van een tekortkoming in de leveringsver plichting van de leverancier uit. 

Artikel 9 Risico-overgang 

  1. Zodra het product als geleverd geldt in de zin van art. 6 lid 2 draagt de afne mer het risico voor alle schade, die aan of door dit product mocht ontstaan,  behalve voor zover de schade aan opzet of bewuste roekeloosheid van de tot  de bedrijfsleiding behorende medewerkers van de leverancier is te wijten. Dit  geldt ook in geval montage door de leverancier plaatsvindt. 
  2. De wijze van transport, verpakking enz. wordt, indien geen nadere aanwijzin 

gen door de afnemer aan de leverancier zijn gegeven, door de leverancier in  redelijkheid bepaald, zonder dat hij hiervoor enige aansprakelijkheid draagt  en zonder dat hij verplicht is de verpakking terug te nemen, tenzij terugname  van de verpakking dwingend voortvloeit uit hoofde van de Richtlijn 94/62/EG  betreffende verpakking en verpakkingsafval. 

Artikel 10 Eigendomsvoorbehoud 

  1. De leverancier behoudt zich de eigendom voor van alle door hem aan de  afnemer afgeleverde zaken totdat het verschuldigde, met inbegrip van  rente en kosten, voor al deze zaken geheel is voldaan. Indien door de leve rancier in het kader van de levering van zaken ten behoeve van de afnemer  werkzaamheden zijn verricht, geldt de voorbehouden eigendom totdat de  afnemer ook de vorderingen voor deze werkzaamheden, eveneens met  inbegrip van rente en kosten, heeft voldaan. Tevens geldt de voorbehou den eigendom voor alle vorderingen die de leverancier jegens de afnemer  mocht verkrijgen wegens tekortschieten van de afnemer in een of meer  van zijn verplichtingen jegens de leverancier volgens de bedoelde overeen komsten.  
  2. Zolang de eigendom van de geleverde zaken niet op de afnemer is overge gaan, mag deze de zaken niet verpanden of aan een derde enig nader recht  daarop verlenen, behoudens het bepaalde in het zesde lid van dit artikel. 
  3. Op geleverde zaken die door betaling in eigendom van de afnemer zijn over gegaan en zich nog in handen van de afnemer bevinden, zal zodra de leve rancier te kennen geeft dit te wensen de afnemer medewerking verlenen aan  de vestiging van pandrechten als bedoeld in artikel 3:237 Burgerlijk Wetboek  tot meerdere zekerheid van vorderingen, anders dan de in artikel 3:92 lid 2  Burgerlijk Wetboek genoemde, die de leverancier dan uit welken hoofde dan  ook tegen de afnemer mocht hebben. 
  4. De afnemer is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken  met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van de leverancier  te bewaren. De afnemer is verplicht de zaken voor de duur van de voorbe houden eigendom in voldoende mate tegen verlies en schade te verzekeren,  zoals tegen schade door brand-, ontploffing- en water, en de polissen van  deze verzekering aan de leverancier op eerste verzoek ter inzage te geven.  Alle aanspraken van de afnemer op verzekeraars van de zaken uit hoofde van  voornoemde verzekering zullen, zodra de leverancier te kennen geeft dit te  wensen, door de afnemer aan hem worden verpand op de wijze aangegeven in  artikel 3:239 Burgerlijk Wetboek, tot meerdere zekerheid van de vorderingen  van de leverancier op de afnemer. 
  5. Indien de afnemer met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens  de leverancier tekortschiet of de leverancier goede grond heeft te vrezen dat  hij in die verplichtingen tekort zal schieten, is de leverancier gerechtigd de  onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken terug te nemen. Na terugne ming zal de afnemer worden gecrediteerd voor de marktwaarde, die in geen  geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke koopprijs, verminderd met de op  de terugneming gevallen kosten. 
  6. Het is de afnemer toegestaan de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde  zaken in het kader van de normale bedrijfsuitoefening van zijn bedrijf aan  derden te verkopen en over te dragen. Bij verkoop op krediet is de afnemer  verplicht van zijn afnemers een eigendomsvoorbehoud te bedingen gelijklui dend aan het bepaalde in dit artikel. 
  7. De afnemer verbindt zich, zolang de eigendom van de geleverde zaken niet  op de afnemer is overgegaan, vorderingen die hij tegen zijn eigen afnemers  verkrijgt niet aan derden te cederen of te verpanden zonder voorafgaande  schriftelijke toestemming van de leverancier. De afnemer verbindt zich voorts  bedoelde vorderingen, zodra de leverancier daartoe de wens te kennen geeft,  aan hem te verpanden op de wijze zoals aangegeven in artikel 3:239 Burger lijk Wetboek tot meerdere zekerheid van zijn vorderingen uit welken hoofde  dan ook jegens de afnemer. 

Artikel 11 Betaling  

  1. Betaling van aan de leverancier verschuldigde bedragen moet, tenzij anders is  overeengekomen, geschieden binnen 30 dagen na levering. 
  2. Bij bedragen boven € 25.000,- luidt de betalingsregeling, tenzij anders over eengekomen, als volgt: 

– 40 % bij opdracht; 

– 50 % bij aflevering; 

en het restant (10%) binnen 30 dagen na levering.  

  1. Betaling van meerwerk vindt plaats uiterlijk 7 dagen nadat dit aan de afnemer  is gefactureerd. 
  2. Alle betalingen vinden zonder aftrek, opschorting of verrekening plaats op de  door de leverancier te bepalen wijze. 
  3. Als de afnemer niet tijdig betaalt, is hij van rechtswege in verzuim en heeft  de leverancier zonder ingebrekestelling het recht hem vanaf de vervaldag  rente in rekening te brengen tegen een percentage van 3 punten boven de in  Nederland geldende wettelijke rente voor handelsovereenkomsten, zoals in  art. 6:119a en art. 6:120 lid 2 Burgerlijk Wetboek bedoeld, en alle gerechte lijke en buitengerechtelijke kosten.  
  4. Betalingen strekken in de eerste plaats in mindering op de buitengerechtelijke  en gerechtelijke kosten, vervolgens in mindering op de rente en strekken  eerst daarna in mindering op de verschuldigde factuurbedragen, waarbij  steeds in de eerste plaats met de oudste factuur wordt verrekend. 

Artikel 12 Gebreken in het product 

  1. Het product moet voldoen aan de overeenkomst. De leverancier is verplicht  tot het wegnemen van elke afwijking daarvan (hierna genoemd “gebrek(en)”)  voortvloeiend uit verkeerd of ondeugdelijk ontwerp of materiaal of slecht  vakmanschap, in overeenstemming met dit art. 12. Tenzij anders overeenge komen, wordt een inbreuk op in Nederland geldende intellectuele eigendoms rechten van een derde partij ook als gebrek beschouwd. De verplichting tot  het wegnemen van het gebrek geldt uitsluitend voor bij inspectie en (indien  overeengekomen) acceptatietests niet-waarneembare gebreken in het pro duct, waarvan de afnemer bewijst dat zij, indien het zaken betreft, binnen 12  maanden en, indien het een andere prestatie betreft, binnen 6 maanden na de  levering volgens art. 6 lid 2 zijn opgetreden.  

Algemene verkoop-, leverings-, montage- en onderhoudsvoorwaarden  NVKL 

  1. Het product moet voldoen aan de in Nederland met betrekking tot bediening,  vervoer en veiligheid op de dag van totstandkoming van de overeenkomst  geldende voorschriften. Mochten tussen de datum van totstandkoming van  de overeenkomst en de levering en inbedrijfstelling gewijzigde wettelijke  voorschriften van kracht worden, dan zal het product zo mogelijk aan deze  nieuwe voorschriften worden aangepast. Eventuele hieraan verbonden kosten  zijn voor rekening van de afnemer.  
  2. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, zijn de verplich tingen van de leverancier uit hoofde van lid 1 beperkt tot leveringen binnen  Nederland. 
  3. In geval van montage van een door de leverancier geleverde zaak gaat de in  lid 1 genoemde termijn van 12 respectievelijk 6 maanden voor de geleverde  zaak respectievelijk voor de montage daarvan in op de dag dat de montage  door de leverancier is voltooid. Deze termijn eindigt in ieder geval 18 maanden  na levering van de zaak volgens art. 6 lid 2.  
  4. Gebreken in een geleverde zaak worden door de leverancier weggenomen  door reparatie of vervanging van het gebrekkige onderdeel, al dan niet in het  bedrijf van de leverancier, of door toezending van een gerepareerd onder deel of een onderdeel ter vervanging, een en ander steeds ter keuze van de  leverancier. Na het wegnemen van het gebrek is de leverancier gedurende  6 maanden op gelijke wijze verplicht tot het wegnemen van gebreken in het  gerepareerde of vervangende onderdeel. Elke aansprakelijkheid voor gebre ken in de geleverde zaak vervalt in ieder geval 18 maanden na de levering  daarvan volgens art. 6 lid 2 of, bij toepasselijkheid van lid 4, 24 maanden na  die levering.  
  5. Gebreken in de montage van een door de leverancier geleverde zaak worden  door de leverancier weggenomen door uitvoering van herstelwerkzaamheden.  Na het wegnemen van het gebrek is de leverancier gedurende 6 maanden op  gelijke wijze aansprakelijk voor gebreken in de herstelwerkzaamheden. Elke  aansprakelijkheid voor gebreken daarin vervalt in ieder geval 24 maanden na  de levering van de zaak volgens art. 6 lid 2. 
  6. Gebreken in onderhoud, reparatie (indien niet uitgevoerd op grond van lid 5  of lid 6), montage van een door een derde aan de afnemer geleverde zaak,  revisie, aanneming van werk en soortgelijke werkzaamheden, worden door  de leverancier weggenomen door de werkzaamheden, voor zover gebrekkig,  opnieuw te verrichten. Na het opnieuw verrichten van de werkzaamheden is  de leverancier gedurende 6 maanden aansprakelijk voor gebreken in de her stelwerkzaamheden. Elke aansprakelijkheid vervalt in ieder geval 12 maanden  na de levering volgens art. 6 lid 2.  
  7. Gebreken door inbreuk op intellectuele eigendomsrechten worden, naar keuze  van de leverancier, door de leverancier weggenomen door:  

– verwerving van het gebruiksrecht voor de afnemer;  

– zodanige aanpassing van de zaak dat geen sprake meer is van inbreuk, of – vervanging van de zaak door een andere zaak die geen inbreuk maakt op  intellectuele eigendomsrechten.  

 De leverancier is gedurende 6 maanden na de bedoelde aanpassing of vervan ging volgens de in dit artikel genoemde voorwaarden aansprakelijk voor even tuele gebreken daarin. Elke aansprakelijkheid van de leverancier voor gebreken  daarin vervalt in ieder geval 18 maanden na de levering van de zaak volgens  art. 6 lid 2 of, bij toepasselijkheid van lid 4, 24 maanden na die levering.  

  1. De op grond van dit artikel te herstellen of te vervangen zaken, die zich daar  in redelijkheid voor lenen, zullen door afnemer aan de leverancier op diens  verzoek worden geretourneerd. Transportkosten en bijkomende kosten van  demontage en hermontage, die door de leverancier worden gemaakt bij het  wegnemen van gebreken, zijn voor rekening van de afnemer. 
  2. De leverancier is niet aansprakelijk voor gebreken in inspecties, advisering en  soortgelijke diensten.  
  3. De leverancier is niet aansprakelijk voor gebreken, die optreden in of geheel  of gedeeltelijk het gevolg zijn van: 
  4. a) de niet-inachtneming van bedienings- en onderhoudsvoorschriften of ander  dan het voorziene normale gebruik; 
  5. b) normale slijtage; 
  6. c) (de)montage, reparatie of wijzigingen door de afnemer of door derden; d) de toepassing van een overheidsvoorschrift; 
  7. e) in overleg met de afnemer toegepaste, al gebruikte materialen en zaken; f) materialen en zaken die, al dan niet ter bewerking, door of namens de  afnemer zijn verstrekt; 
  8. g) op uitdrukkelijke instructie van de afnemer toegepaste materialen, zaken,  ontwerp, constructie of werkwijze; 
  9. h) door de leverancier van derden betrokken onderdelen (met inbegrip van  software), voor zover de derde daarvoor niet aansprakelijk is tegenover de  leverancier.  

 De Leverancier is niet aansprakelijk voor beschadiging van lak- of chroom werk, tenzij de beschadiging daarvan het gevolg is van kwaliteits- en/of  constructiefouten van andere delen. De leverancier is voorts niet aansprake lijk voor inbreuk op intellectuele eigendomsrechten die het gevolg is van de  omstandigheid dat: 

  1. i) het product buiten Nederland wordt gebruikt; 
  2. j) het product op een andere manier wordt gebruikt dan overeengekomen; k) het product wordt gebruikt in combinatie met apparatuur of software die  niet door de leverancier is geleverd 
  3. l) gebruik is gemaakt van door of vanwege de afnemer verstrekte gegevens. 12. Als de afnemer niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan een verplichting,  die voor hem uit enige met de leverancier gesloten overeenkomst voort vloeit, is de leverancier niet verplicht tot het wegnemen van gebreken. Als de  afnemer zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de leverancier tot  demontage, reparatie of andere werkzaamheden aan het product overgaat of  doet overgaan, vervalt elke verplichting van de leverancier tot het wegnemen  van gebreken.  
  4. Gebreken dienen zo spoedig mogelijk na de ontdekking daarvan, maar uiterlijk  binnen 14 dagen na het verstrijken van de toepasselijke aansprakelijkheidspe riode schriftelijk aan de leverancier te worden gemeld. Bij overschrijding van  deze termijnen vervalt elke aanspraak voor die gebreken. Rechtsvorderingen  dienen binnen 1 jaar na genoemde melding op straffe van verval van alle  rechten aanhangig te worden gemaakt. 
  5. Als de afnemer genoemde melding heeft gedaan en er geen gebrek wordt  gevonden waarvoor de leverancier aansprakelijk is, heeft de leverancier recht  op vergoeding van de kosten die hij als gevolg van de melding heeft gemaakt.  
  6. Als de leverancier bij het wegnemen van gebreken onderdelen vervangt,  worden de vervangen onderdelen eigendom van de leverancier. 
  7. Als de afnemer stelt dat de leverancier niet aan een in dit artikel genoemde  verplichting voldoet blijft de afnemer verplicht de voor hem uit enige met  de leverancier gesloten overeenkomst voortvloeiende verplichtingen na te  komen.  
  8. Als de leverancier het gebrek niet binnen een redelijke termijn heeft weggeno men, kan de afnemer door een schriftelijke mededeling een laatste, redelijke  termijn daarvoor stellen. Als de leverancier niet binnen deze laatste termijn  zijn verplichtingen nakomt, kan de afnemer, voor rekening van de leverancier,  het gebrek zelf of door een derde laten wegnemen, mits de afnemer of de  derde over de daartoe benodigde expertise beschikt. Als het gebrek aldus  met succes is weggenomen, is de leverancier door vergoeding van de door de  afnemer gemaakte redelijke kosten ontslagen van alle aansprakelijkheid voor  het gebrek. Deze kosten bedragen ten hoogste 15 procent van de prijs van  het product. 
  9. Als het gebrek niet volgens lid 15 wordt weggenomen,  
  10. a) heeft de afnemer recht op een korting op de prijs, in evenredigheid met de  waardevermindering van het product. Deze korting bedraagt ten hoogste  15 procent van de prijs, of 
  11. b) heeft de afnemer, als het gebrek zo ernstig is dat het hem in belangrijke  mate het belang bij de overeenkomst voor het product respectievelijk  een wezenlijk gedeelte van het product ontneemt, het recht door een  

schriftelijke mededeling aan de leverancier de overeenkomst te ontbinden  voor het product respectievelijk het wezenlijke gedeelte van het product.  De afnemer heeft dan recht op terugbetaling van de betaalde prijs voor  het gedeelte waarvoor de overeenkomst wordt ontbonden. De afnemer  heeft daarnaast recht op schadevergoeding tot ten hoogste 15% van het  gedeelte van de prijs dat betrekking heeft op het gedeelte van het product  waarvoor de overeenkomst wordt ontbonden. 

Artikel 13 Aansprakelijkheid 

  1. Tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van de tot de bedrijfslei ding behorende medewerkers van de leverancier en behoudens toepasselijk heid van art. 6 lid 7 en art. 12 is alle aansprakelijkheid van de leverancier,  ongeacht de rechtsgrond, uitgesloten. De leverancier is daarom onder meer  niet aansprakelijk voor schade door: 

– niet-levering;  

– aansprakelijkheid jegens derden; 

– enig onrechtmatig handelen of nalaten van (medewerkers en hulppersonen  van) de leverancier; 

– inbreuk op intellectuele eigendomsrechten, licenties en andere rechten van  derden; 

– beschadiging of verlies, door welke oorzaak ook, van door de afnemer ter  beschikking gestelde grondstoffen, halffabricaten, modellen, gereedschap pen en andere zaken; 

– verlies of verminking van data; 

– productieverlies en vermindering van gebruiksmogelijkheden; 

– verlies van contracten en klanten. 

 De leverancier is voorts niet aansprakelijk voor gederfde winst en welke ge volgschade en indirecte schade dan ook. 

  1. De afnemer is verplicht de leverancier te vrijwaren van en schadeloos te stel len voor alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade in verband  met de uitvoering van de overeenkomst.  
  2. Behoudens opzet of bewuste roekeloosheid van de tot de bedrijfsleiding beho rende medewerkers van de leverancier is de afnemer gehouden de leverancier  te vrijwaren voor alle schade voortvloeiend uit het gebruik door de leverancier  van zaken toebehorend aan de afnemer. 
  3. De afnemer is aansprakelijk voor het niet door de leverancier geleverde  bouwkundige gedeelte en/of voor de nadelige gevolgen, voortvloeiend uit  de gesteldheid van de bodem en is verplicht aan de leverancier de schade te  vergoeden, die hij als gevolg van de ondeugdelijkheid van het bouwkundige  gedeelte en/of de gesteldheid van de bodem mocht lijden. 

Artikel 14 Overmacht 

  1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan elke van de  wil van de leverancier onafhankelijke omstandigheid – ook al was deze bij het  tot stand komen van de overeenkomst voorzienbaar -, die nakoming van de  overeenkomst door de leverancier blijvend of tijdelijk verhindert of onredelijk  bezwarend maakt, en, voor zover daaronder niet reeds begrepen, oorlog,  oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, werkstaking, werkliedenuitsluiting,  transportmoeilijkheden, import- en exportbeperkingen, overheidsmaatrege len, brand, terrorisme, epidemieën en pandemieën, natuurrampen, extreme  weersomstandigheden, beperkte beschikbaarheid van energie, elektriciteits storing, storing van internet, computernetwerk- en telecommunicatiefacilitei ten, cybercrime en gebreken en vertraging in de levering door toeleveranciers  als gevolg van in dit lid genoemde omstandigheden. 
  2. Als de leverancier de overeenkomst door overmacht tijdelijk niet of slechts  op voor hem onredelijk bezwarende wijze kan nakomen, heeft hij het recht  om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. Na 6 maanden is elke  partij, als de overmachtssituatie nog steeds voortduurt, bevoegd tot gehele of  gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst. Elke partij is voorts bevoegd  tot gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst als na het intreden  van de overmachtssituatie duidelijk is of wordt dat nakoming van de over eenkomst door de leverancier langer dan 6 maanden onmogelijk of onredelijk  bezwarend zal zijn.  
  3. Bij opschorting en ontbinding op grond van lid 2 is de leverancier niet tot  schadevergoeding verplicht. De leverancier heeft dan het recht betaling te  verlangen van de kosten die hij heeft gemaakt voor de ter uitvoering van de  overeenkomst door hem ingekochte, gereserveerde, in bewerking genomen  en gefabriceerde grondstoffen, materialen, onderdelen en andere zaken. In  geval van ontbinding op grond van lid 2 is de afnemer verplicht om na betaling  

Algemene verkoop-, leverings-, montage- en onderhoudsvoorwaarden  NVKL  

van de genoemde kosten de bedoelde zaken af te nemen. Als de afnemer  daarmee in gebreke blijft, is de leverancier bevoegd deze zaken voor rekening  en risico van de afnemer op te slaan of voor diens rekening te verkopen of te  vernietigen. 

Artikel 15 Opschorting en ontbinding 

  1. Als goede grond bestaat voor de vrees dat de afnemer niet in staat of bereid  is of zal zijn om aan zijn verplichtingen te voldoen en in geval van faillisse ment, surseance van betaling, stillegging, liquidatie of gehele of gedeeltelijke  overdracht van het bedrijf van de afnemer, heeft de leverancier het recht  passende zekerheid voor alle (al dan niet opeisbare) contractuele verplich tingen van de afnemer te verlangen en in afwachting daarvan de uitvoering  van de overeenkomst op te schorten. Bij gebreke van deze zekerheidsstelling  binnen een redelijke, door de leverancier gestelde termijn heeft de leverancier  het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De leverancier  heeft deze bevoegdheden naast zijn overige rechten op grond van de wet, de  overeenkomst en deze voorwaarden. 
  2. Als de afnemer niet, niet tijdig of niet behoorlijk voldoet aan een verplichting  uit een overeenkomst met de leverancier, is de leverancier gerechtigd de  uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de overeenkomst te  ontbinden. 
  3. Bij opschorting en ontbinding volgens lid 1 en lid 2 heeft de leverancier het  recht om de voor de uitvoering van de overeenkomst door hem ingekochte,  gereserveerde, in bewerking genomen en gefabriceerde grondstoffen, mate rialen, onderdelen en andere zaken voor rekening en risico van de afnemer  op te slaan. De leverancier kan ook kiezen voor verkoop of vernietiging voor  rekening van de afnemer. Bij opschorting en ontbinding volgens lid 1 en lid 2  heeft de leverancier recht op volledige schadevergoeding, maar is hij zelf niet  tot schadevergoeding verplicht. De schade van de leverancier wordt gefixeerd  op 75% van de vergoeding verschuldigd voor de (het) nog niet uitgevoerde  (deel van een) overeenkomst, een en ander onverminderd het recht van de  leverancier om de werkelijke schade als gevolg van de tekortkoming van de  afnemer te vorderen.  
  4. Als de afnemer de overeenkomst zonder voorafgaande schriftelijke goedkeu ring van de leverancier beëindigt is hij zonder ingebrekestelling tot beta ling van de volledige prijs verplicht, met aftrek van de door de leverancier  bespaarde kosten.  

Artikel 16 Geschillen 

  1. Geschillen tussen partijen naar aanleiding van een aanbieding, de totstand koming of uitvoering van een overeenkomst of nadere overeenkomst kunnen  zowel door de leverancier als door de afnemer aanhangig worden gemaakt bij  de Geschillencommissie Koude, Klimaat en Grootkeuken, Postbus 90600, 2509  LP Den Haag (www.degeschillencommissie.nl). De leverancier en de afnemer  kunnen ieder ook kiezen voor het aanhangig maken van het geschil bij de  gewone rechter. 
  2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling geno men, indien de afnemer zijn klacht eerst bij de leverancier heeft ingediend.  Leidt de klacht niet tot een oplossing dan kan het geschil vervolgens schrifte lijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencom missie aanhangig worden gemaakt. 
  3. Wanneer de afnemer een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommis sie, is de leverancier aan deze keuze gebonden. Indien de leverancier een  geschil aanhangig wil maken, moet hij de afnemer schriftelijk of in een andere  passende vorm vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee  akkoord gaat. De leverancier is bij uitblijven van instemming van de afnemer  binnen deze termijn vrij het geschil bij de gewone rechter aanhangig te ma ken. 
  4. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen  van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencom missie wordt desgevraagd door de leverancier aan de afnemer toegezonden.  De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend  

advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. 5. Uitsluitend de gewone rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillen commissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.  

Artikel 17 Toepasselijk recht 

Alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, worden  beheerst door het in Nederland geldende recht, met uitsluiting van verwijzings- en  conflictregels van internationaal privaatrecht. De toepasselijkheid van het Weens  Koopverdrag is uitgesloten. 

NADERE BEPALINGEN ONDERHOUD  

De onderstaande bepalingen gelden als aanvulling op de artikelen 1 t/m 17. Bij te genstrijdigheid tussen de artikelen 1 t/m 17 enerzijds en de onderstaande bepalingen  anderzijds prevaleren de laatste. 

Artikel 18 Definities 

In deze nadere bepalingen hebben de navolgende begrippen de volgende betekenis: – onderhoudscontract: de overeenkomst die de leverancier verplicht tot het  verrichten van preventief onderhoud tijdens de contractperiode aan een  zaak. 

– preventief onderhoud: het verrichten van inspectie/controle overeenkom stig de voorschriften van de F-gassenverordening en de Ozonverordening,  zoals het controleren van een zaak op goede werking, op lekdichtheid ter  voorkoming van verlies van koudemiddel, het controleren, uittesten en  

doormeten van elektrische schakel-, regel- en beveiligingsapparatuur en  zo nodig het opnieuw afstellen of inregelen van de zaak. 

– correctief onderhoud: het opheffen van storingen en het uitvoeren van  reparaties aan zaken. 

Artikel 19 Preventief Onderhoud 

  1. Preventief onderhoud wordt uitgevoerd onder normale werktijd. Onder  normale werktijd wordt verstaan werkdagen van 08.00 uur tot 16.30 uur, met  uitzondering van weekends en algemeen erkende feestdagen.  
  2. Iedere verplaatsing of wijziging van de installatie dient aanstonds door de af nemer schriftelijk aan de leverancier te worden gemeld. Wijziging of verplaat sing van de installatie kan tot aanpassing van de in het onderhoudscontract  vermelde tarieven leiden. 
  3. Aan leidingen zal uitsluitend onderhoud worden verricht indien zij in het  zicht zijn aangebracht. Inwendig reinigen van bij de installatie behorend(e)  meubel(en) behoort niet tot het preventief onderhoud en evenmin het reinigen  van de verdampers en condensor(en) van de zaak.  
  4. Na uitvoering van een inspectie wordt de afnemer door de leverancier mid dels overlegging van een onderhoudsrapport geïnformeerd over de staat van  onderhoud en bedrijfszekerheid van de zaak. 

Artikel 20 Preventieve controles 

De conform de toepasselijke wet- en regelgeving noodzakelijk uit te voeren preven tieve controles worden op voorhand en tijdig aan de afnemer gemeld, waarna de  afnemer de leverancier feitelijk in de gelegenheid zal stellen de betreffende controles  uit te voeren.  

Artikel 21 Koudemiddelen 

Indien een handeling met een koudemiddel is gepleegd, wordt daarvan door de  leverancier aantekening in het logboek van de desbetreffende zaak gedaan. De in het  kader van het preventief onderhoud verwijderde koudemiddelen worden separaat  aan de afnemer doorberekend. Na overdracht van de verwijderde koudemiddelen aan  de leverancier is de leverancier daarmede verplicht zich aan de toepasselijke wet telijke bepalingen te houden.  

Artikel 22 Correctief onderhoud 

Werkzaamheden voor correctief onderhoud vallen buiten het onderhoudscontract.  Het uitvoeren van correctief onderhoud zal gebeuren na ontvangst van een storings melding van de afnemer dan wel nadat signalering van de storing op andere wijze  heeft plaatsgehad. Na ontvangst van een storingsmelding zal het noodzakelijk cor rectief onderhoud waar mogelijk in de normale werktijd worden uitgevoerd.  

Artikel 23 Vrije toegang 

  1. De servicemonteur van de leverancier dient altijd vrije en onbelemmerde  toegang te hebben tot de ruimte waar een zaak is opgesteld. Als vrije en  onbelemmerde toegang tot een zaak niet mogelijk is of door de afnemer niet  wordt toegestaan, is de leverancier bevrijd van zijn verplichting de overeen gekomen werkzaamheden uit te voeren, onverminderd de verplichting van de  afnemer aan de leverancier de overeengekomen prijs te vergoeden.  
  2. De servicemonteur van de leverancier moet onmiddellijk na aankomst kunnen  beginnen met zijn werkzaamheden en de hiervoor benodigde werkruimte ter  beschikking hebben. Wachturen of vertraging ten gevolge van een omstan digheid die niet aan de leverancier kan worden toegerekend, kunnen aan de  afnemer in rekening worden gebracht. 

Artikel 24 Uitsluitingen 

Onder het onderhoudscontract valt in ieder geval niet het verrichten van werkzaam heden in verband met: 

  1. onjuist of onoordeelkundig gebruik van de zaak of gebruik voor andere  doeleinden dan die waarvoor de zaak is bestemd; 
  2. onvoldoende reiniging van meubelen of cellen, waardoor verstopping door  vuil van de waterafvoer kan ontstaan met als gevolg het niet meer vol doende functioneren van de zaak; 
  3. een ongeval of andere oorzaken of invloeden van buitenaf; 
  4. een abnormale fysieke of elektrische belasting; 
  5. wijziging of verplaatsing van de zaak of het uitvoeren van onderhoud door  derden.  
  6. invoering van nieuwe wettelijke of andere maatregelen van overheidswege  die gevolgen hebben voor aard of omvang van de onderhoudswerkzaamhe den; 
  7. slijtage van de condensor of verdamper ten gevolge van verwering door  invloeden van buitenaf; 
  8. redelijkerwijs onmogelijk zijn van herstel van de zaak – ter beoordeling  van de leverancier – of indien de capaciteit van de zaak onvoldoende is (of  wordt) voor het doel waarvoor de zaak wordt gebruikt.  

Artikel 25 Betaling en nakoming 

  1. Indien en voor zover vooruitbetaling is overeengekomen is het abonnements geld opeisbaar op de eerste dag van de contractperiode.  
  2. Betaling van het abonnementsgeld dient binnen 14 dagen na factuurdatum te  zijn geschied.  
  3. In geval de afnemer in enige mate in gebreke is in de nakoming van zijn  verplichtingen, waaronder voldoening van het abonnementsgeld voor het  onderhoudscontract, op grond waarvan de leverancier zijn verplichtingen  heeft opgeschort, zal dit opschortingsrecht zich tevens uitstrekken tot het  melden en uitvoeren van preventieve controles overeenkomstig de relevante  wetgeving.