NVKL-ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR CONSUMENTENTRANSACTIES

uitgegeven door de Nederlandse Vereniging van ondernemingen op het gebied  van Koudetechniek en Luchtbehandeling (NVKL), gedeponeerd bij de griffie van de  Rechtbank Den Haag op 10 januari 2023 onder nummer 3/2023. 

© NVKL 2023 (www.nvkl.nl)

 

Afdeling I. Algemene bepalingen 

ARTIKEL 1 Definities  

1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: – consument: de natuurlijke persoon, die niet handelt in de uitoefening  van een beroep of bedrijf en die een overeenkomst aangaat met  betrekking tot een installatie. 

– installateur: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van NVKL en  een overeenkomst sluit betreffende een installatie. 

– werk: het totaal van de door de installateur op grond van een over eenkomst met de consument te verrichten prestaties, zoals verkoop  en levering van een installatie en/of materialen en/of uitvoering van  werkzaamheden, d.w.z. montage, onderhoud en/of reparatie. 

– installatie: een apparaat om warmte of koude op te wekken, zoals  airconditioningsinstallaties en warmtepompen. 

– meer- en minderwerk: door de consument gewenste toevoegingen  aan respectievelijk verminderingen van het overeengekomen werk  die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen  aanneemsom. 

– onderhoud: alle periodieke werkzaamheden die gericht zijn op be drijfszeker en veilig gebruik van de installatie. 

– montage: het gebruiksklaar plaatsen van een installatie op een  gebruikslocatie.  

– reparatie: het geheel van handelingen gericht op onderzoek naar en/ of verhelpen van de oorzaak van een onverwacht opgekomen gebrek  zoals bijvoorbeeld storing, verstopping of lekkage. 

– onderhoud/serviceabonnement: de overeenkomst die de installateur  verplicht tot het geregeld verrichten van onderhoud en/of service  aan een installatie. 

– geschillencommissie: Geschillencommissie Airconditioning van de  Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, Postbus  90600, 2509 LP Den Haag. 

1.2 Alle in deze voorwaarden genoemde bedragen zijn inclusief BTW. 

ARTIKEL 2 Werkingssfeer 

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het tussen een con sument en een installateur overeengekomen werk met betrekking tot een  installatie, met uitzondering van onderhoud en service verricht binnen het  kader van een onderhoud/serviceabonnement. 

Afdeling II. Aanbod 

ARTIKEL 3 Aanbod van de installateur 

3.1 Het aanbod voor werk wordt schriftelijk of langs elektronische weg  gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken.  Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk  gedurende 20 dagen na ontvangst. Op ieder aanbod zijn de volgende  leden van dit artikel van toepassing. 

3.2 Het aanbod omvat een omschrijving van de te leveren apparaten en  materialen en van de te verrichten werkzaamheden, die voldoende  gedetailleerd is om een goede beoordeling van het aanbod door de  consument mogelijk te maken. 

3.3 Het aanbod vermeldt het tijdstip waarop dan wel de periode waarin  met het werk kan worden begonnen en bevat een aanduiding van de  duur van het werk. 

3.4 Het aanbod geeft inzicht in de prijsvormingsmethode die zal worden  gehanteerd: vaste prijs of regie. 

– Bij de prijsvormingsmethode vaste prijs komen partijen een vast  bedrag overeen waartegen het werk wordt verricht. 

– Bij de prijsvormingsmethode regie doet de installateur een nauw keurige opgave van de prijsfactoren (onder andere eenheidsprijzen  per uur van te verrichten arbeid en eenheidsprijzen van benodigde  materialen). Desgewenst geeft de installateur, indien de situatie hem  dat mogelijk maakt, een indicatie van de te verwachten uitvoerings kosten door het noemen van een richtprijs. 

3.5 Het aanbod vermeldt de betalingswijze. 

3.6 De van het aanbod deel uitmakende tekeningen, technische omschrij vingen, ontwerpen en berekeningen, die door de installateur of in zijn  opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van de installateur. Zij  mogen niet zonder zijn toestemming aan derden ter hand worden ge steld of getoond. Zij mogen evenmin zonder zijn toestemming worden 

gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt  verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe door  de installateur gedaan verzoek kosteloos aan hem te worden toegezon den. 

3.7 Indien de consument het aanbod niet accepteert, is de installateur ge rechtigd de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van de  offerte in rekening te brengen, mits hij de consument direct bij of na  het vragen van het aanbod schriftelijk heeft gewezen op het bestaan  van deze verplichting en op de hoogte van deze kosten. In geval de  installateur van de in dit lid bedoelde mogelijkheid gebruik maakt en  de consument de desbetreffende kosten heeft voldaan, gaan de bij  de offerte behorende tekeningen over in eigendom op de consument,  onverminderd het intellectuele en industriële eigendomsrecht van de  installateur. 

3.8 Indien de installateur bij de uitvoering van het werk gebruik wil maken  van opslagruimte van de consument, dient hij dit in het aanbod te  vermelden. 

3.9 Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene  voorwaarden. 

Afdeling III. Totstandkoming en  

uitvoering van de overeenkomst 

ARTIKEL 4 Totstandkoming 

De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de  consument. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk langs  schriftelijke of elektronische weg. In geval van elektronische aanvaarding  door de consument bevestigt de installateur langs elektronische weg de  ontvangst van de opdracht aan de consument. Indien de consument het aan bod mondeling aanvaardt bevestigt de installateur de opdracht bij voorkeur  schriftelijk dan wel elektronisch.  

ARTIKEL 5 Verplichtingen van de installateur 5.1 De installateur levert een installatie die goed en deugdelijk is en aan  de bepalingen van de overeenkomst voldoet. Montage, onderhoud en  reparatie worden met goed vakmanschap uitgevoerd. De werkzaamhe den worden verricht binnen de normale werktijden van de installateur,  tenzij anders overeengekomen. Indien de opdracht van de consument  aan de installateur strekt tot het verrichten van onderhoud of van  een reparatie is de installateur verplicht om zich in te spannen om de  oorzaak van het gebrek op te sporen en de oorzaak van het gebrek te  verhelpen. 

5.2 De installateur neemt bij montage, onderhoud en reparatie de daarop  van toepassing zijnde voorschriften in acht, zoals deze van kracht  zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering daarvan. Een verhoging  van de prijs als gevolg van wijziging van de voorschriften mag aan de  consument worden doorberekend, mits de installateur aantoont dat hij  op het moment van sluiten van de overeenkomst niet van de wijziging  op de hoogte kon zijn. 

5.3 De installateur is verplicht de consument te wijzen op de redelijkerwijs  kenbare en voor montage, onderhoud of reparatie relevante: – onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden; 

– onjuistheden in de door de consument verlangde werkwijzen en  constructies; 

– gebreken van de (on)roerende zaak waaraan montage, onderhoud of  reparatie wordt verricht; 

– gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die  door de consument ter beschikking zijn gesteld; 

– onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte ge gevens; al het voorgaande voor zover deze zich voor of tijdens de  uitvoering van montage, onderhoud of reparatie aan de installateur  openbaren en de installateur terzake deskundig moet worden ge acht. 

5.4 De installateur is aansprakelijk voor schade, tenzij deze hem niet kan  worden toegerekend, tot een bedrag van maximaal € 500.000 per  gebeurtenis. 

5.5 De installateur vrijwaart de consument tegen aanspraken van derden  tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van zijn  werk is toegebracht en te wijten is aan de nalatigheid, onvoorzichtig heid of verkeerde handelingen van de installateur zelf of van zijn on dergeschikten of van andere door hem bij de uitvoering van het werk  ingeschakelde hulppersonen. 

NVKL-ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR  CONSUMENTENTRANSACTIES 

ARTIKEL 6 Verplichtingen van de consument 6.1 De consument stelt de installateur in de gelegenheid het werk te ver richten. 

6.2 De consument zorgt er voor dat de installateur tijdig kan beschikken  over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen  en ontheffingen) en de door hem voor het werk te verschaffen gege vens. De installateur geeft hiervoor desgewenst aanwijzingen op zijn  vakgebied. 

6.3 De consument verschaft de hem ter beschikking staande aansluitings mogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie.  De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor zijn rekening. 

6.4 De consument draagt zorg voor een ongestoord gebruik van de in arti kel 3 lid 8 bedoelde opslagruimte en zorgt als een goed bewaarder voor  de zaken in de opslagruimte. 

6.5 De consument dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren  werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de instal lateur behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering  van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin  vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de consument de instal lateur hiervan tijdig in kennis te stellen. 

6.6 Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door  een omstandigheid die voor risico van de consument komt, dan dient  de consument de daaruit voor de installateur voortvloeiende schade te  vergoeden indien deze aan de consument kan worden toegerekend. 

6.7 De consument draagt het risico voor schade veroorzaakt door: – onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden; 

– onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en  werkwijzen; 

– gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt ver richt; 

– gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter  beschikking zijn gesteld; 

– onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte ge gevens; een en ander onverlet de plicht van de installateur om de  consument te waarschuwen op grond van artikel 5 lid 3. 

6.8 In geval van een tekortkoming van de installateur bij de uitvoering van  de overeenkomst wijst de consument de installateur daar schriftelijk  op, met een duidelijke omschrijving van de tekortkoming en met een  redelijke termijn om de tekortkoming te herstellen, tenzij de installa teur reeds door de enkele tekortkoming in verzuim is. 

ARTIKEL 7 Vertraging bij aanvang of voortzetting van het werk 

7.1 Indien de installateur zijn verplichtingen terzake van de aanvang of de  voortzetting van het werk niet nakomt, dan sommeert de consument  hem schriftelijk zo spoedig mogelijk met de uitvoering aan te vangen  of het werk voort te zetten. De consument kan er daarbij op wijzen dat  hij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden zal  beschouwen indien de installateur 14 dagen na ontvangst van de brief  in gebreke blijft. De consument is in dat geval bevoegd het werk door  een derde te doen uitvoeren of voortzetten. 

7.2 De consument heeft, indien hij van de in het vorige lid bedoelde  mogelijkheid gebruik maakt, recht op schadevergoeding, waaronder  begrepen de eventuele in redelijkheid gemaakte extra kosten om het  werk door anderen te doen uitvoeren of voltooien. De consument mag  dit verrekenen met hetgeen hij aan de installateur nog verschuldigd is. 

ARTIKEL 8 Beëindiging van het werk in onvoltooide  staat 

8.1 De consument kan de uitvoering van het werk te allen tijde geheel of  gedeeltelijk beëindigen. 

8.2 Partijen zullen over en weer meewerken aan een gezamenlijke vast legging van de feitelijke toestand van het werk op het moment van  oplevering in onvoltooide staat. 

8.3 Tot op het moment van oplevering in onvoltooide staat is de installa teur verplicht, tegen vergoeding, maatregelen te treffen ter voorko ming en beperking van de schade. 

8.4 De consument zal de installateur de hem toekomende vaste prijs  vergoeden, vermeerderd met de kosten van de in lid 3 bedoelde  vergoeding(en) alsook met andere door de beëindiging ontstane kosten  en verminderd met de niet gemaakte kosten. 

8.5 Indien een prijsvormingsmethode is gehanteerd waarbij geen vaste  prijs was vastgesteld, vergoedt de consument aan de installateur de  door de installateur aan het werk bestede loon- en materiaalkosten,  de in lid 3 bedoelde vergoeding(en), de andere door de beëindiging  ontstane kosten, alsook de gederfde winst die de installateur over het  gehele werk zou hebben genoten. 

ARTIKEL 9 Meer- en minderwerk 

9.1 Bij de prijsvormingsmethode vaste prijs kan de consument nadat de  overeenkomst is tot stand gekomen meer- en minderwerk opdragen,  mits het saldo van de daaruit voortvloeiende verrekeningen niet meer  bedraagt dan 15% van de vaste prijs. 

9.2 In geval van door de consument opgedragen meerwerk kan de instal lateur alleen aanspraak maken op een verhoging van de prijs, indien hij  de consument tijdig heeft gewezen op de daaruit voortvloeiende prijs verhoging, tenzij de consument dit zelf reeds had moeten begrijpen. 

9.3 Als de som van de uitgaven die ten laste van een stelpost worden  gedaan, hoger of lager blijkt dan het bedrag van die stelpost, wordt de  

afwijking verrekend als zijnde meer- of minderwerk. 

9.4 Meer- en minderwerk voor een bedrag van meer dan € 300 wordt voor  of bij de opdracht daartoe schriftelijk vastgelegd, behoudens in spoed eisende omstandigheden. 

9.5 Het ontbreken van een document laat de aanspraken van installateur  resp. consument op verrekening van meerwerk resp. minderwerk  onverlet. In dat geval rust het bewijs van de opdracht op degene die de  aanspraak maakt. 

ARTIKEL 10 Onvoorziene omstandigheden 10.1 Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, doet de instal lateur hiervan zo spoedig mogelijk mededeling aan de consument. 10.2 Indien de installateur de consument niet kan bereiken, dient hij het  werk te onderbreken, behalve indien de onvoorziene omstandigheid  onmiddellijk handelen vereist. 

10.3 Eventuele extra kosten die de installateur moet maken in verband met  een onvoorziene omstandigheid die onmiddellijk handelen vereist en  die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de consument  worden vergoed. 

10.4 Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen  vereist, dan zullen partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het  werk bepalen. 

ARTIKEL 11 Overmacht 

Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een  oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, dan is deze gerechtigd de  uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere  partij van de reeds feitelijk gemaakte kosten. 

ARTIKEL 12 Oplevering 

12.1 Het werk is opgeleverd wanneer de installateur aan de consument  heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en deze het werk heeft  aanvaard. 

12.2 Het werk wordt als opgeleverd beschouwd: 

– hetzij wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat de consument van de  installateur de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid  en de consument heeft nagelaten het werk binnen die termijn te  aanvaarden; 

– hetzij wanneer de consument de installatie (opnieuw) in gebruik  neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een ge deelte van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd,  tenzij het aan ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet  gerechtvaardigd is. 

12.3 Bij overschrijding van een vast overeengekomen opleveringsdatum  is de installateur verplicht de door de consument hierdoor geleden  schade te vergoeden. 

12.4 Wanneer partijen een vermoedelijke datum van oplevering zijn over eengekomen, wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd. 

Afdeling IV. Betaling 

ARTIKEL 13 Vooruitbetaling/zekerheid 

13.1 De installateur is gerechtigd bij een opdracht voor ten hoogste 35%  van het eindbedrag vooruitbetaling te verlangen op voorwaarde dat hij  hiervoor voldoende financiële zekerheid stelt als de consument daarom  verzoekt. 

13.2 De installateur kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid  bedingen van de consument. 

13.3 Na het sluiten van de overeenkomst kan de installateur zekerheid  bedingen indien hij goede grond heeft te vrezen dat de consument zijn  betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de consument  in dat geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is de instal lateur gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken, voor  zover dit gerechtvaardigd is. 

ARTIKEL 14 Betaling in termijnen 

14.1 Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen gebeurt in  evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat  geval telkens plaats te vinden uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de  rekening. 

14.2 Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de installateur zijn  verplichting terzake van de voortzetting van het werk niet nakomt,  heeft de consument de bevoegdheid zijn betaling van een termijn op te  schorten, onverminderd het bepaalde in artikel 8. 

ARTIKEL 15 De eindafrekening 

15.1 Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de installateur bij  de consument de eindafrekening in. 

15.2 In geval van toepassing van de prijsvormingsmethode vaste prijs bevat  de eindafrekening een duidelijke omschrijving van de oorspronkelijke  opdracht en het eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk. 

15.3 In geval van toepassing van de prijsvormingsmethode regie bevat  de eindafrekening een specificatie van de gebruikte materialen en de  kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven, en van de 

NVKL-ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR  CONSUMENTENTRANSACTIES

overige kosten. Heeft de installateur een richtprijs genoemd, dan mag  de richtprijs met niet meer dan 10% worden overschreden, tenzij de  installateur de consument tijdig heeft gewaarschuwd voor een grotere  overschrijding van de richtprijs. 

15.4 Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen 30 dagen na ont vangst van de rekening. 

ARTIKEL 16 Niet nakomen betalingsverplichting 16.1 Indien de consument niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht  zonder enige ingebrekestelling in verzuim te verkeren. Niettemin zendt  de installateur na het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in  artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4 één kosteloze betalingsherinnering,  waarin hij de consument op zijn verzuim wijst en hem alsnog de gele genheid geeft binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherin nering te betalen, met vermelding van de verschuldigde buitengerech telijke incassokosten ten gevolge van niet betalen binnen de hiervoor  genoemde termijn. 

16.2 Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de installateur rente  in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum als  bedoeld in artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4 tot de dag van ontvangst  van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente  ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek. 

16.3 De installateur is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van 14  dagen bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over  te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de installateur  hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten  naar redelijkheid voor rekening van de consument. De installateur kan  maximaal de hieronder vermelde incassokosten in rekening brengen. 

De installateur kan ten voordele van de consument afwijken van alle hierboven vermelde bedragen en percentages. 

16.4 De installateur blijft de eigenaar van de geleverde installatie en materi alen, totdat de consument aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan. 16.5 Indien de installateur een door hem aan de consument verschuldigde  betaling of schadevergoeding niet tijdig betaalt, dan wijst de consu ment hem per brief op zijn verzuim. Indien de installateur niet binnen  14 dagen na ontvangst van deze brief heeft betaald, wordt hij geacht  – zonder verdere ingebrekestelling – in verzuim te verkeren. De leden 2  en 3 van dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing. 

ARTIKEL 17 Opschorting van betaling 

17.1 Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft  de consument het recht de betaling op te schorten, met dien verstande  dat het op te schorten bedrag in een redelijke verhouding dient te  staan tot het geconstateerde gebrek. 

17.2 Indien het opgeschorte bedrag niet in een redelijke verhouding staat  tot het geconstateerde gebrek, heeft de installateur het recht de in  artikel 16 lid 2 bedoelde rente te vorderen over het te veel opgeschorte  bedrag. 

Afdeling V. Conformiteit en wegneming tekortkomingen 

ARTIKEL 18 Beantwoording werk aan overeenkomst  en wegnemen tekortkomingen  

18.1 Het werk moet aan de overeenkomst beantwoorden. De geleverde  installatie moet die eigenschappen bezitten die, alle omstandigheden  in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn, alsmede  voor een bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen en  behoudens uitdrukkelijk gemaakte afwijkende afspraken. Als de gele verde installatie digitale elementen heeft en met internet kan worden  verbonden zorgt de installateur dat de installatie cyberveilig is en zorgt  hij zo nodig en gedurende redelijke tijd voor software-updates om die  cyberveiligheid in de gebruiksfase te waarborgen en om eventuele  kwaliteitsproblemen weg te nemen. De in de vorige volzin genoemde  verplichtingen gelden niet indien uitdrukkelijk en schriftelijk afwijkende  afspraken zijn gemaakt. 

18.2 Indien zich na levering van de geleverde installatie tijdens de redelij kerwijs te verwachten gebruiksduur van de installatie een tekortko ming openbaart in de installatie of de montage daarvan die maakt dat  

de installatie niet beantwoordt aan de overeenkomst, geldt – onvermin derd de rechten die de wet de consument toekent – het bepaalde in lid  3. Voor gebreken in uitgevoerde onderhouds- en anders dan op grond  van de eerste alinea van lid 3 uitgevoerde reparatiewerkzaamheden is  

de Leverancier gedurende 6 maanden na de uitvoering aansprakelijk. 18.3 Een tekortkoming in de verkochte installatie zal door de installateur  worden weggenomen. De consument heeft daarbij de keuze tussen  reparatie of vervanging. De installateur zal echter van de keuze van  de consument kunnen afwijken als deze niet-uitvoerbaar is of voor de  installateur onevenredige kosten oplevert in vergelijking met de andere  keuzemogelijkheid. Als geen herstel of vervanging mogelijk is of als de  installateur niet binnen redelijke tijd daartoe overgaat kan de consu ment de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden. Bij reparatie  en vervanging is de consument niet tot betaling van de desbetref fende kosten verplicht, behoudens in geval van ongerechtvaardigde  verrijking. Bij gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst  is de installateur verplicht tot terugbetaling van het door de consu ment betaalde bedrag voor de prestatie van de installateur waarvoor  ontbinding plaatsvindt, behoudens in geval van ongerechtvaardigde  verrijking.  

Treedt de tekortkoming aan de dag binnen twaalf maanden na de op levering van het werk, dan wordt vermoed dat het werk bij oplevering  niet aan de overeenkomst heeft beantwoord. De installateur zal in dat  geval kosteloos de tekortkoming verhelpen, tenzij hij aantoont dat de  tekortkoming hem niet kan worden toegerekend. Als de tekortkoming  aan de dag treedt na deze termijn van 12 maanden is de consument  verplicht om te bewijzen dat het werk niet aan de overeenkomst beant woordt en dat dit al zo was op het moment van levering van het werk  aan de consument. Als de consument niet slaagt in het leveren van  het bedoelde bewijs is de installateur niet tot reparatie of vervanging  verplicht en is ook geen ontbinding van de overeenkomst mogelijk. 

Een door de consument aangetoonde tekortkoming in de uitgevoerde  onderhouds- of anders dan op grond van de eerste alinea van dit lid  3 uitgevoerde reparatiewerkzaamheden wordt weggenomen door het  onderhoud of de reparatie opnieuw uit te voeren, zonder kosten voor  de consument. 

Van een toerekenbare tekortkoming is in elk geval geen sprake indien: – gebreken aan de installatie niet zo spoedig mogelijk nadat ze ont dekt werden, schriftelijk aan de installateur zijn gemeld; 

– gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik  of verzuim van de consument die de opdracht heeft gegeven of zijn  rechtsopvolger, dan wel door van buiten komende oorzaken; – het gebrek geen gevolg is van het werk; 

– gedurende de in artikel 18.2 bedoelde termijn zonder schriftelijke  toestemming van de installateur door de consument aan een derde  opdracht is verstrekt van welke aard dan ook om aan de installatie  voorzieningen te treffen, dan wel wanneer door de consument zelf  zodanige voorzieningen zijn getroffen, met dien verstande dat de  verplichtingen van de installateur volgens artikel 18.3 niet vervallen  als dat gezien de aard en omvang van de getroffen voorzieningen  niet gerechtvaardigd is; 

– gedurende de in artikel 18.2 bedoelde periode geen controle en  periodiek onderhoud wordt verricht aan een installatie die regelma tig onderhoud behoeft, nadat de consument over deze noodzaak is  geïnformeerd; 

– de consument niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan,  tenzij hij gebruik maakt van het recht de betaling op te schorten  overeenkomstig artikel 17, met dien verstande dat de verplichtingen  van de installateur volgens artikel 18.3 niet vervallen in het geval  de consument geen enkel verwijt kan worden gemaakt van het niet  tijdig betalen; 

– de consument geen zorg draagt voor een zodanig beheer van de  installatie dat verlies van koudemiddel gedurende het gebruik wordt  voorkomen.  

18.4 De installateur kan ruimere termijnen stellen dan die genoemd in het  derde lid.  

Afdeling VI. Klachten en geschillen 

ARTIKEL 19 Klachten 

Klachten over de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst, in  het bijzonder over tekortkomingen in de installatie, moeten volledig en dui delijk omschreven worden ingediend bij de installateur binnen uiterlijk twee  maanden nadat de consument de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen  van de klacht kan tot gevolg hebben dat de consument zijn rechten terzake  verliest. 

ARTIKEL 20 Geschillenregeling 

20.1 Geschillen tussen consument en installateur over de totstandkoming of  de uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de consument  als door de installateur aanhangig worden gemaakt bij de geschillen commissie.  

20.2 De geschillencommissie neemt een geschil slechts in behandeling,  indien de consument zijn klacht eerst overeenkomstig het bepaalde in  

NVKL-ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR  CONSUMENTENTRANSACTIES

artikel 19 bij de installateur heeft ingediend en dit niet heeft geleid tot  een voor beide partijen bevredigende oplossing.  

20.3 Leidt de klacht niet tot een oplossing dan heeft de consument 12  maanden, na de datum waarop de consument de klacht bij de installa teur indiende, de tijd om deze klacht schriftelijk of in een andere, door  de geschillencommissie te bepalen vorm bij de geschillencommissie  aanhangig te maken.  

20.4 Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. 20.5 Wanneer de consument een geschil voorlegt aan de geschillencommis sie, is de installateur aan deze keuze gebonden. 

20.6 Wanneer de installateur een geschil wil voorleggen aan de geschillen commissie, moet hij eerst de consument schriftelijk vragen zich binnen  een maand uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De installateur  dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voor noemde termijn vrij acht om het geschil aan de gewone rechter voor te  leggen.  

20.7 De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de be palingen van het voor haar geldende reglement. De beslissing van de  geschillencommissie gebeurt in de vorm van een bindend advies.  

20.8 Uitsluitend de gewone rechter dan wel de hierboven genoemde geschil lencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen. 

Afdeling VII. Nakomingsgarantie 

ARTIKEL 21 Nakomingsgarantie brancheorganisatie  21.1 Indien een installateur, voor zover als lid aangesloten bij NVKL, de  verplichtingen die hem in een bindend advies zijn opgelegd ten op zichte van de consument niet nakomt neemt NVKL deze verplichtingen  over tot het maximum genoemd in de leden 2 en 3. De overname door  NVKL van verplichtingen van de installateur wordt opgeschort indien  en voor zover het bindend advies binnen twee maanden na dagteke ning daarvan ter toetsing aan de rechter is voorgelegd en vervalt door  het in kracht van gewijsde gaan van het vonnis waarbij de rechter het  bindend advies onverbindend heeft verklaard. 

21.2 Teneinde voor uitkering van de nakomingsgarantie in aanmerking te  komen, dient de consument zijn vordering op de installateur uit hoofde  van het eerste lid over te dragen aan NVKL. Bedraagt de vordering van  de consument op de installateur € 5.500 of minder, dan keert NVKL  het volledige bedrag van de vordering ineens uit aan de consument.  Bedraagt de vordering van de consument op de installateur meer dan  € 5.500, dan keert NVKL € 5.500 ineens uit aan de consument. Het  meerdere keert NVKL pas uit aan de consument onder aftrek van de  aantoonbaar gemaakte kosten, nadat NVKL dat meerdere met succes  heeft geïncasseerd bij de installateur. 

21.3 In geval van surseance van betaling, schuldsanering, faillissement en  bedrijfsbeëindiging van de installateur geldt de nakomingsgarantie tot  een bedrag van € 5500 per bindend advies, met dien verstande dat:  – de nakomingsgarantie in deze gevallen slechts van toepassing is  

indien de consument het geschil aanhangig heeft gemaakt en heeft  voldaan aan de formele vereisten voor behandeling van het geschil  door de geschillencommissie (betaling klachtgeld, retournering  ingevuld en ondertekend vragenformulier en eventueel noodzakelijke  depotstorting) vóór de surseance van betaling, schuldsanering, fail lissement of bedrijfsbeëindiging van de installateur, en 

– het totaal door NVKL op basis van de nakomingsgarantie aan con sumenten uit te keren bedrag in deze gevallen niet meer bedraagt  dan € 15.000 per installateur. Bedraagt het totaal van de schriftelijke  beroepen van consumenten op de nakomingsgarantie meer dan  € 15.000 per installateur, dan keert NVKL € 15.000 ineens uit aan  die consumenten naar rato van de hoogte van de vorderingen. Het  meerdere keert NVKL, onder aftrek van aantoonbaar gemaakte kos ten, pas uit aan die consumenten indien en nadat NVKL dat meer dere met succes heeft geïncasseerd bij de installateur. Op NVKL rust  een inspanningsverplichting om het meerdere te incasseren bij de  installateur en de consumenten tenminste één maal per kwartaal op  de hoogte te houden van de stand van zaken, zo lang dat zinvol is. 

Afdeling VIII. Slotbepalingen 

ARTIKEL 22 Toepasselijk recht 

Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis  van deze algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aange vuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is. 

ARTIKEL 23 Benaming 

Deze algemene voorwaarden kunnen worden aangehaald als NVKL-algemene  voorwaarden voor consumententransacties (en in afgekorte vorm: AVC/ NVKL).